Dikuasakan oleh Blogger.

Seni Mengembara Patut Tahu

By 12:57 PG , ,


Tip-tip ini diyakini mampu membantu kerana setiap satunya adalah sebahagian daripada asas seni mengembara. Tak kira, sama ada anda mengembara secara solo ataupun berkumpulan.

1.Jangan lipat, sebaliknya gulung pakaian anda agar ia memberi ruang yang lebih pada beg yang dibawa.

2.Cuba minimumkan pakaian yang dibawa dan jangan terlalu obses dengan diri sendiri  kerana kunjungan anda ke sesuatu tempat itu bukan sebab nak jadi model.

3.Rajinkan tangan dengan membasuh sendiri baju di dalam bilik hotel atau menggunakan perkhidmatan dobi yang disediakan.

4.Sentiasa gunakan perkhidmatan kenderaan awam kerana ia murah dan mampu menjimatkan penggunaan wang ketika berada di negara orang.

5.Kurangkan selfie sebaliknya belajarlah mengambil gambar panorama yang menarik sementara berada di tempat orang.

6.Sentiasa mengambil tahu di mana pejabat duta negara berada kerana ia mampu membantu jika anda mengalami masalah di tempat orang.

7.Elakkan mencari hotel yang berada jauh dari kawasan bandar dan tempat perkumpulan orang ramai.

8.Jangan berhubung dengan individu yang tak dikenali melalui laman sosial kelak ia akan menjerat anda sesampainya ke destinasi.

9.Berbaiklah dengan orang tempatan terutamanya mereka yang bekerja di restoran atau hotel kerana ia akan menguntungkan anda dalam banyak hal.

10.Cukup sekadar membeli cendera hati sebagai kenang-kenangan berbanding membeli-belah sakan sehingga wang yang dibawa menjadi susut.

11.Buat sedikit penyelidikan tentang undang-undang negara yang mahu dikunjungi. Maklum sahajalah, lain negara lain cara pentadbirannya.

12.Sentiasa beringat, anda mengembara adalah kerana mahu meneroka keindahan bumi orang dan bukan sebab nak cari fasal serta tunjuk lagak siapa lebih hebat.

You Might Also Like

0 comments