Dikuasakan oleh Blogger.

Kenali Jenis Plag Dan Soket

By 4:49 PTG , ,


Risiko mendapatkan pemadan plag yang salah atau tidak sesuai dapat dikurangkan jika kita mengetahui jenis plag dan soket yang digunakan di negara yang bakal dilawati. 

Berbeza
Lain padang, lain belalangnya. Lain orang, lain budayanya... Begitu juga dengan plag dan soket. Setiap satunya berbeza mengikut negara walaupun fungsinya sama. Oleh yang demikian, penting mengetahui jenis plag dan soket yang digunakan sebelum berkunjung ke sesebuah negara. Tujuannya agar pemilihan terhadap pemadan plag yang sesuai, murah, selamat dan efisien dapat dilakukan tanpa mengganggu emosi percutian.   



Jenis 1
Negara: China, Jepun, Amerika, Filipina, Arab Saudi, Taiwan, Vietnam, Cambodia, Malaysia, Thailand, Maldives dan Canada.


Jenis 2
Negara: Canada, Jordan, Laos, Jepun, Taiwan, Thailand, Amerika, Arab Saudi, Vietnam dan Filipina.


Jenis 3
Negara: China, Denmark, Mesir, Perancis, Jerman, India, Indonesia, Myanmar, Korea, Pakistan, Iran, Iraq, Maldives, Malaysia, Nepal, Norway, Filipina, Rusia,Singapura, Sepanyol, Afrika Selatan, Sweden, Thailand, Timor Leste, Turki, Bangladesh dan Vietnam.  


Jenis 4
Negara: India, Nepal, Sri Lanka, Namibia, Hong Kong, Myanmar, Nepal, Pakistan, Afrika Selatan dan Macau.


Jenis 5
Negara: Denmark, Republik Czech, Perancis, Belgium, Poland, Timor Leste, Perancis, Mongolia dan Mongolia. 


Jenis 6
Negara: Denmark, Mesir, Indonesia, Iran, Itali, Korea, Laos, Macau, Portugal, Jerman, Belanda, Sweden, Thailand, Timor Leste, Vietnam, Norway, Romania, Sepanyol, Rusia dan Turki.  

 
Jenis 7
Negara: Malaysia, Britain, Ireland, Brunei, Bangladesh, Cambodia, Hong Kong, Macau, Jordan, Iraq, Myanmar, Pakistan, Qatar, Saudi Arabia dan Sri Lanka.


Jenis 8
Negara: Australia, New Zealand, China, Argentina dan Timor Leste.

 

Jenis 9
Negara: Switzerland, Jordan dan Maldives.


Jenis 10
Negara: Bangladesh, Denmark dan Maldives.


Jenis 11
Negara: Itali, Maldives dan Syria


Jenis 12
Negara: India, Macau, Malaysia, Nepal, Pakistan, Singapura dan Sri Lanka.


Jenis 13
Negara: Brazil dan Afrika Selatan.




EKSTRA
Jenis plag dan soket berbeza-beza mengikut negara disebabkan oleh pengaruh beberapa faktor seperti aliran kuasa elektrik, identiti negara, penjajahan dan penyelarasan negara itu sendiri terhadap plag dan soket yang digunakan.   

You Might Also Like

0 comments